Tuesday, August 25, 2009

Rasulullah merindui umat akhir zaman

Suasana di majlis pertemuan itu hening sejenak. Semua yang hadir diam membatu. Mereka seperti sedang memikirkan sesuatu. Lebih-lebih lagi Saidina Abu Bakar. Itulah pertama kali dia mendengar orang yang sangat dikasihi melafazkan pengakuan demikian.

Seulas senyuman yang sedia terukir dibibirnya pun terungkai. Wajahnya yang tenang berubah warna. "Apakah maksudmu berkata demikian wahai Rasulullah? Bukankah kami ini saudara-saudaramu? " Saidina Abu Bakar bertanya melepaskan gumpalan teka-teki yang mula menyerabut fikiran.

"Tidak, wahai Abu Bakar. Kamu semua adalah sahabat-sahabatku tetapi bukan saudara-saudaraku (ikhwan)," suara Rasulullah bernada rendah.

"Kami juga ikhwanmu, wahai Rasulullah," kata seorang sahabat yang lain pula. Rasulullah menggeleng-gelangkan kepalanya perlahan-lahan sambil tersenyum. Kemudian baginda bersuara, "Saudaraku ialah mereka yang belum pernah melihatku tetapi mereka beriman denganku sebagai Rasul Allah dan mereka sangat mencintaiku. Malahan kecintaan mereka kepadaku melebihi cinta mereka kepada anak-anak dan orang tua mereka."

Pada ketika yang lain pula, Rasulullah menceritakan tentang keimanan ‘ikhwan’ baginda: "Siapakah yang paling ajaib imannya?" tanya Rasulullah. "Malaikat," jawab sahabat.

"Bagaimana para malaikat tidak beriman kepada Allah sedangkan mereka sentiasa hampir dengan Allah," jelas Rasulullah.

Para sahabat terdiam seketika. Kemudian mereka berkata lagi, " Para nabi."

"Bagaimana para nabi tidak beriman, sedangkan wahyu diturunkan kepada mereka."

"Mungkin kami," celah seorang sahabat.

"Bagaimana kamu tidak beriman sedangkan aku berada ditengah-tengah kau," pintas Rasulullah menyangkal hujah sahabatnya itu.

"Kalau begitu, hanya Allah dan Rasul-Nya sahaja yang lebih mengetahui," jawab seorang sahabat lagi, mengakui kelemahan mereka.

"Kalau kamu ingin tahu siapa mereka? Mereka ialah umatku yang hidup selepasku. Mereka membaca Al Quran dan beriman dengan semua isinya. Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman denganku. Dan tujuh kali lebih berbahagia orang yang beriman denganku tetapi tidak pernah berjumpa denganku," jelas Rasulullah.

"Aku sungguh rindu hendak bertemu dengan mereka," ucap Rasulullah lagi setelah seketika membisu. Ada berbaur kesayuan pada ucapannya itu.

Begitulah nilaian Tuhan. Bukan jarak dan masa yang menjadi ukuran. Bukan bertemu wajah itu syarat untuk membuahkan cinta yang suci. Pengorbanan dan kesungguhan untuk mendambakan diri menjadi kekasih kepada kekasih-Nya itu, diukur pada hati dan buktikan dengan kesungguhan beramal dengan Sunnahnya.

Pada kita yang bersungguh-sungguh mahu menjadi kekasih kepada kekasih Allah itu, wajarlah bagi kita untuk mengikis cinta-cinta yang lain. Cinta yang dapat merenggangkan hubungan hati kita dengan baginda Rasulullah.

Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah s.a.w...

...dengan izin nba

30 comments:

  1. salam...
    Umatku...umatku... umatku...
    kata-kata yang keluar dari mulut Kekasih ALLAH ketika hampir wafat...!!!

    Belum sempurna iman seseorang kamu sebelum dia mencintaiku melebihi cintanya kepada anaknya, kepada bapanya dan kepada manusia semuanya"
    (Riwayat muslim daripada Anas Bin Malik r.a.)

    ReplyDelete
  2. Betapa cintanya Baginda pada umatnya..
    Namun.. ada antara umat Baginda yg masih leka dan lalai dgn keseronokan dunia yg sementara...mengabaikan kasih Baginda ..

    ReplyDelete
  3. Maka beruntunglah kita sebagai umat Baginda..walau tidak pernah berjumpa tapi dia telah meninggalkan 2 perkara yang paling berharga iaitu Al-Quran dan sunnah nya..berpegang lah kepada kedua nya untuk mendekat kan diri kepada Pencipta..

    Rindunya nak ziarah Baginda Rasulullah semula..semoga diberi kesempatan sekali lagi bertemu kekasih hati..

    ReplyDelete
  4. Kmk nangis indah baca ehhh... terusik kalbu kmk... huhuhuuu... terasa dirik begitu hina aieee... betapa Rasulullah mencintai kita tp kita alpa dgn cinta duniawi... nice post... kmk ongsi ngn kwn kmk dlm FB k...

    ReplyDelete
  5. karang sendiri atau kopipes neh??? ehehe...thanks... sgt mengharukan dan menginsafkan..

    ReplyDelete
  6. --> cun09 :

    Salam...

    Begitu kasihnya Rasulullah kepada umatnya, rindunya pada kita semua yang tidak sempat hidup bersamanya...

    Moga kita dpt menjadi umatnya yg terbaik

    ReplyDelete
  7. --> Pn Kartini :

    Iyer betul kata Puan cintanya baginda Rasulullah pada umatnya sehingga berdoa dan mendapat pesanan dari Allah melalui Jibril, "Wahai Muhammad, jika umatmu melakukan kesalahan dan perbuatan dosa seumur hidupnya bahkan ketika nyawanya turun naik sedang ditarik oleh Malaikat Maut tetapi ia mengingatku dengan tulus dan memohon ampun dalam hatinya maka Aku akan mengampuni semua dosa-dosanya."

    ReplyDelete
  8. --> Linda Abdullah :

    Alangkah bertuahnya kita sebagai umat ini kerana dikurniakan seorang Rasul yang memiliki cinta agung yang tulus dan sejati terhadap umatnya. Baginda SAW mengungkapkan cintanya dengan ungkapan-ungkapan cinta yang paling murni dan sejati, termasuklah cinta seorang ayah kepada anaknya, seperti sabdanya,
    “Sesungguhnya diriku bagi kalian bagaikan seorang ayah bagi anaknya.” (riwayat al-Darimi).

    Saya pun sama merindui & teringin nak ziarah Baginda lagi...mudah-mudahan Allah kesempatan pada kita...

    ReplyDelete
  9. --> eMBuN_mALaM :

    Nanglah piluk sa ati ngenang Nabi, nya manyak bersusah payah k kita pi sik manyak urang Islam ngenang pergorbanannya...

    ok kongsi jak ngn kwn ktk ya...

    ReplyDelete
  10. --> Jard The Great :

    Saya ambil dari yg diemailkan pada saya dan minta izin dari penulisnya,

    ...memang menginsafkan

    ReplyDelete
  11. Aieee. Bok ariya mek ada terpiker ko, IF ONLY kamek ada di jaman Rasulullah dolok, nakkah bes beribadah berjuang untuk Allah di samping Rasulullah tek. Sebab idup nektok macam-macam jak godaan...
    Bes kesah tok. Sedeh juak mek maca...

    ReplyDelete
  12. walaupun selalu terlintas dgn artikel ini, malah telah jdkan nya sbg simpanan, namun tetap sayu rasa hati ini bila baca kembali..

    sy manusia berdosa....

    sering lupakan kasihnya penghulu umat..

    ReplyDelete
  13. Salam saudara...

    Kasih Rasulullah pada kita menggunung tinggi... tapi kita ni entah bila lah nak mengerti... lalai, leka, alpa, lupa tapi tetapa mahukan syafaat Baginda diakhirat nanti... susahnya dah pupuk rasa sedar-insaf dlm diri, apa lagi nak menyuntik rasa cinta pd baginda Rasul Junjungan Mulia...

    ReplyDelete
  14. salam Razak,
    ini entri yang sama mcm kak zai kan? Entri yg benar2 menyentuh hati. Sesungguhnya Rasulullah mmg benar2 mencintai umatnya. Sbg umat baginda, Kak skaf juga sdg cuba mendidik diri untuk benar2 mencintainya (b'harap ia bkn skdr ucapan di mulut sahaja), muga diberi kekuatan utk mengikut sebanyak2 sunnahnya yang termampu dalam menjalani kehidupan. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  15. --> Zatil :

    Hidup di jaman Rasulullah cabarannya nkali lebih besar dari kinek tok sebab masa ya nang sik rami urang Islam, lom pasti gik kita lahir sebage urang Islam, cabaran kinek kita tok nang dah lahir Islam...HOW MUCH kita komited dgn Islam, mudahan jak dgn semangat Ramadhan tok kita lebih komited dgn Islam, neruskan perjuangan Rasulullah...

    Nang bes kesah tok...sayangnya Rasulullah ngan kita

    ReplyDelete
  16. --> ^inas^ :

    Memang saya sering terlintas dgn artikel ini, disebabkan saya rasa terharu sgt dgn ceritanya, bertekad utk dijadikan bahan bacaan di blog saya, perjuangan Rasulullah susah, lelah dan payah, semuanya utk kita...

    Begitu kasihnya Rasulullah kepada kita...

    ReplyDelete
  17. --> chimera :

    Salam kembali buat saudaraku...

    Betapa kasihnya Rasulullah kepada kita, manusia yang dikurnia Allah Ta’ala hati yang lembut, penuh kasih sayang lagi penuh kemurahan. Dialah yang layak disebut pemilik hati yang agung penuh cinta. Hati yang diliputi dengan kasih sayang dan digerakkan oleh perasaan yang halus.

    Mudah2an hati kita diliputi dgn kasih sayang & mengasihi Rasulullah sebenar2nya...

    ReplyDelete
  18. --> Cik Skaf :

    Salam Kak Skaf,

    Rasanya sama kot, saya suka sgt artikel ini dan bertekad utk meletakkannya dlm blog saya, sgt menyentuh hati...

    Rasulullah sgt kasih pada umatnya dan utk itu beliau bersabda: "Tidak sempurna iman kalian sehingga kalian saling berkasih sayang. Para sahabat berkata: Kami sudah saling kasih sayang. Nabi bersabda: "Bahwa
    sayang yang dimaksud di sini bukan saja sayang sekadar kepada salah seorang temannya, dalam ruang lingkup terbatas, tetapi sayang (yang dimaksud) adalah sayang yang bersifat menyeluruh. (HR. Ath-Thabrani)

    ReplyDelete
  19. mudah2an kita semua dapat berjumpa Baginda disana dalam keadaan yg bahagia,ameeen

    ReplyDelete
  20. Salam..

    Pernah terbaca n3 ini.. dan mmg sangat berkesan di hati bila membacanya... selalu ingin membayangkan wajah Rasululullah... terasa rindu sekali dgn kekasih Allah itu... lebih2 lagi apabila berada di Masjidil Nabawi.. terasa begitu dekat sekali..

    Sentiasa bersalawat tanda kita mengingati dan mengasihi baginda serta lakukan Sunnah2 baginda seberapa banyak yg boleh..

    ReplyDelete
  21. --> ummi humaira :

    Moga doa ummi Allah makbulkan...itu memang cita-cita semua umat Islam

    ReplyDelete
  22. --> Dida...

    Salam...

    Memang artikel ni byk tersiar dlm blog atau email, saya amat suka akan isinya hingga meletakkannya di sini...

    Kasih sayang memang tak cukup hanya diucapkan, tetapi harus dibuktikan. Sebagaimana Rasulullah telah membuktikannya, maka setiap Muslim, setingkat dengan kemampuan yang dimiliki, harus berusaha mewujudkan kasih sayang itu dalam kehidupannya, sehingga kehadirannya di tengah-tengah masyarakat benar-benar dirasakan sebagai rahmat bagi seluruh alam.

    ReplyDelete
  23. Salam Razak...

    Sayu pulak baca artikel ni.. Nabi Muhamad amat menyayangi umatnya tapi kita..bukan sahaja tidak membalas kasih sayang baginda itu malah kadang-kadang menengkari segala ajaran baginda dengan perbuatan kita yang tidak mengikut sunnah.

    ReplyDelete
  24. --> Tirana :

    Salam Kak...iyer memang Nabi Muhammad amat menyayangi diri kita dan sebagai membalas kasih sayangnya, taatlah kepada Allah dan Rasulullah bersungguh-sungguh

    ReplyDelete
  25. Pernah baca sebuah buku yg membicarakn perkara tersebut. Moga kita diberi kekuatan utk taat perintah Allah dan rasul sebaik mungkin...amiiin.

    ReplyDelete
  26. salam ziarah,blog yang cantik,entry yang cantik,menginsafkan. Adakah saudara seorang ustaz?

    ReplyDelete
  27. --> Asyiq :

    Iyer saya amat meminati tulisannya. Nabi sungguh kasih pada umatnya dan selayaknya kita perlu lebih kasih padanya juga

    ReplyDelete
  28. --> Che La :

    Salam ziarah, terima kasih ziarah blog saya.

    Saya ni bukan seorang ustaz...

    ReplyDelete
  29. ini waktu free saya di office,, Boss pula bercuti,, alhamdullilah,, dapatlah saya baca entri2 disini,, smile

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang ni kerja di KL ker?

      Terima kasih datang, moga ada manfaatnya

      :-)

      Delete

السلم عليكم ورحمة الله...:)

Lihatlah sudut-sudut hati kecilmu dengan pandangan yang cermat. Jika engkau mendapati sesuatu yang terpuji, maka pujilah Allah dan teruslah berlalu. Akan tetapi, jika engkau melihat sesuatu yang menjengkelkan, maka ikutilah dengan penilaian dan pemeriksaan yang baik terhadapnya.