Friday, June 14, 2013

Deskripsi al-Qurtubi terhadap kejadian hisab


بسم الله الرحمن الرحيم

Imam al-Qurtubi berkata dalam menggambarkan peristiwa hisab: "Apabila seluruh hamba telah dibangkitkan dari kuburnya, maka masing-masing mereka akan pergi menuju padang Mahsyar, dan berdirilah mereka selama yang Allah kehendaki dalam keadaan telanjang dan tidak beralas kaki.

Kemudian datanglah waktu penghisaban di mana Allah akan menghisab seluruh amal perbuatan manusia. Allah akan mendatangkan kitab berisi catatan yang dituliskan oleh para malaikat dan mereka semua akan mendapat kitabnya masing-masing. Di antara mereka ada yang menerima kitabnya dengan tangan kanan; mereka itulah orang-orang yang berbahagia.

Ada pula yang menerimanya dengan tangan kiri atau dari balik punggungnya; merekalah orang-orang yang paling sengsara. Ketika itulah setiap orang akan membaca kitabnya masing-masing.

Wahai saudaraku! Bayangkanlah giliran anda untuk dihisab segala apa yang pernah anda lakukan di dunia dulu dari sekecil-kecilnya hinggalah sebesar-besarnya. Di tangan anda ada sebuah lembaran catatan amal yang tercatat semua perbuatan anda. Tidak ada satu pun fikiran yang anda sembunyikan ditinggalkannya dan ia tidak meninggalkan satu perkara pun yang dirahsiakan.

Anda akan membaca isinya dengan lidah yang kelu, hati yang hancur. Rasa ngeri dan menakutkan menyelimuti anda. Berapa banyak urusan yang dahulunya telah anda lupakan, kini ia mengingatkan anda padanya. Betapa banyak keburukan yang telah anda tutupi, dan kini ia telah menampakkkannya. Berapa banyak amal yang anda fikir dapat menyelamatkan anda, namun ia dikembalikan kepada anda ketika itu dan disia-siakan setelah sebelumnya anda anggap sebagai yang paling besar. Sungguh ruginya dan malang nasib anda. Alangkah kasihan anda disebabkan kelalaian terhadap ketaatan anda kepada Allah SWT.

Adapun orang yang menerima kitabnya dengan tangan kanan, dia tahu bahawa dirinya termasuk ahli syurga. Dia akan berkata: "Kemarilah dan bacalah kitabku ini!" Itu berlaku ketika Allah memberinya kebenaran, maka dia pun membacanya.

Jika dia adalah seorang pemimpin dalam perkara kebaikan dan dia mengajak untuk berbuat baik serta memerintahkan untuk berbuat kebaikan dan banyak orang yang mengikutinya, maka dia akan dipanggil dengan namanya dan nama ayahnya. Dia pun maju ke hadapan. Jika telah dekat, maka dikeluarkan sebuah buku putih untuknya. Di dalamnya ada kejahatannya dan diluarnya ialah kebaikannya.

Ketika itu, yang pertama kali dibuka ialah lembaran kejahatannya. Dia pun membacanya sehingga membuat mukanya menjadi kuning dan berubah warna. Maka, ketika telah sampai kepada bahagian akhir daripada kitab tersebut, dia pun mendapati tulisan yang berbunyi: "Inilah kejelekanmu dan Aku telah mengampuninya untukmu."

Ketika itu, dia akan merasa sangat senang. Kemudian, dia pun membalikkan kitabnya dan membaca kebaikannya. Maka kegembiraannya pun semakin bertambah. Ketika telah sampai pada bahagian akhir daripada kitab itu, dia mendapati tulisan yang berbunyi: "Inilah kebaikan-kebaikanmu dan telah digandakan untukmu." Seketika itu, memutihlah wajahnya. Dia pun diberi mahkota dan diletakkan di atas kepalanya, dan bentuknya akan menjadi 60 hasta sepertimana bentuk Nabi Adam. Lantas dikatakan kepadanya, "Pergilah ke tempat kawan-kawanmu dan berilah khabar gembira kepada mereka. Beritahulah kepada mereka bahawa setiap orang dari mereka akan memperolehi balasan seperti ini.

Maka ketika dia telah berbalik, dia pun berkata: "Nah! Bacalah kamu Kitab amalku! Sesungguhnya aku telah mengetahui dengan yakin, bahawa aku akan menghadapi hitungan amalku (pada hari yang ditentukan)!" (Surah al-Haqqah : 19-20)

Kemudian, Allah SWT berfirman menerangkan keadaannya dalam Surah al-Haqqah ayat 21 bermaksud, "Maka (dengan itu) tinggallah dia dalam kehidupan yang senang lenang lagi memuaskan."

Apabila orang tersebut merupakan pemimpin dalam perkara kejahatan yang menyeru untuk berbuat jahat serta menyuruh orang untuk melakukan kejahatan dan orang yang mengikutinya banyak jumlahnya, maka dia akan dipanggil dengan namanya dan nama ayahnya. Dia pun maju untuk menerima hisabnya. Kemudian, dikeluarkanlah untuknya kitab yang hitam dengan tulisan yang berwarna hitam. Di dalamnya ada kebaikannya dan diluarnya adalah kejahatannya.

Ketika itu, dia mula membaca kebaikannya dan dia pun mengira kalau dirinya akan selamat. Ketika dia telah sampai kepada bahagian akhir daripada kitab tersebut, dia pun menemui tulisan: "Inilah kebaikan-kebaikanmu dan Aku telah mengembalikannya kepadamu." Seketika itu, menghitamlah wajahnya serta dia pun diliputi oleh kesedihan dan merasa berputus asa tidak akan memperoleh kebaikan. Kemudian, dia membalikkan kitabnya, lalu membaca kejahatannya. Maka perkara yang berlaku semakin bertambah kepedihannya.

Tidak ada perubahan di wajahnya selain bertambah menghitam. Ketika dia telah sampai di akhir kitab itu, di situ disebutkan: "Inilah kejahatanmu dan telah digandakan ke atasmu." Maksudnya, seksanya akan digandakan. Dia pun menampakkan neraka sehingga matanya menjadi biru serta menghitamlah mukanya. Dipakaikan kepadanya baju daripada besi yang meleleh.

Kemudian dikatakan kepadanya: "Pergilah ke tempat kawan-kawanmu dan beritahukanlah kepada mereka bahawa setiap orang daripada mereka akan memperolehi balasan seperti ini." Dia pun pergi dan berkata: "...Alangkah baiknya kalau aku tidak diberikan Kitab amalku. Dan aku tidak dapat mengetahui hitungan amalku. Alangkah baiknya kalau kematianku di dunia dahulu, menjadi kematian pemutus (yang menamatkan kesudahanku, tidak dibangkitkan lagi)." (Surah al-Haqqah : 25-27)

Allah SWT berfirman, "(Lalu diperintahkan malaikat penjaga neraka): 'Tangkaplah orang yang berdosa itu serta belenggulah dia. Kemudian bakarlah dia di dalam neraka Jahim'. Selain dari itu, masukkanlah dia dalam (lingkaran) rantai besi yang ukuran panjangnya tujuh puluh hasta, (dengan membelitkannya ke badannya)!" (Surah al-Haqqah: 30-32)

Bayangkan anda termasuk orang-orang yang bahagia dan telah keluar di hadapan seluruh makhluk dengan wajah yang berseri-seri. Anda telah diliputi kesempurnaan, kebaikan dan keindahan. Kitab anda ada di tangan kanan anda. Ada satu malaikat yang memegang ubun-ubun anda seraya berkata di hadapan seluruh makhluk, "Ini adalah Fulan bin Fulan. Di mana dia telah berbahagia dengan kebahagiaan yang setelahnya dia tidak akan sengsara."

Adapun jika anda termasuk orang-orang yang sengsara, maka muka anda akan menghitam dan semua makhluk akan menyingkir. Anda membawa kitab dengan tangan kiri atau dari belakang punggung anda. Anda mengumpat dengan kata-kata kecelakaan dan kebinasaan serta ada satu malaikat yang memegang ubun-ubun anda sambil berkata di hadapan seluruh makhluk, "Ini adalah Fulan bin Fulan, dia telah sengsara dengan kesengaraan yang selamanya dan tidak akan bahagia setelahnya.

Wallahu a'lam...moga ianya menjadi keinsafan buat kita semua.

Dipetik dari Kitab Asyrath al-Sa'ah, al-Alamah al-Sughra wa al-Wustha, wa al-Kubra
Karangan : Mahir Ahmad al-Sufi

6 comments:

  1. Assalamualaikum Saudara Abd Razak,

    Semoga saudara dikurniakan kesihatan yang baik oleh Allah.

    Sama-samalah kita berusaha agar kita termasuk dalam golongan orang2 yang menerima kitab kita dengan tangan kanan.

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum Abd Razak

    Semoga sentiasa beroleh kesejahteraan dan dalam redhaNya..Aamiin

    Allhu Rabbi, alangkah baiknya jika hisab diperm, dan kita dijauhkan daripada azab kelak. Semuanya atas usaha kita di sini. Semoga kita dapat berusaha dan dijauhkan daripada sengsara di sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. *hisab dipermudahkan (tertinggal - guna tpon komputer belum dibaiki

      Delete
  3. Salam Sahabat Razak...

    Semoga sentiasa dirahmati dan diredhai .... dan sihat sejahtera hendaknya

    ReplyDelete
  4. Salam brother..
    Kama benar x jenguk kesini...

    Bila membaca terasa gementar dgn merasakan wajah hitam terjadi pd kita.. Allahu Akbar...

    ReplyDelete
  5. Salam Ustaz
    Marilah kita gunakan seluruh tenaga dan usaha...Demi mendapat keredhaan Yang Maha Esa...

    ReplyDelete

السلم عليكم ورحمة الله...:)

Lihatlah sudut-sudut hati kecilmu dengan pandangan yang cermat. Jika engkau mendapati sesuatu yang terpuji, maka pujilah Allah dan teruslah berlalu. Akan tetapi, jika engkau melihat sesuatu yang menjengkelkan, maka ikutilah dengan penilaian dan pemeriksaan yang baik terhadapnya.