Friday, October 14, 2011

Takut dan bimbang


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan izin~Nya dapat kita bersua lagi di ruang ini. Selawat dan salam kita ucapkan buat junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. dan didoakan semoga teman semua di dalam keadaan sihat sejahtera.

Setiap yang bernafas pasti mati. Hidup di dunia ini sementara dan sekejap sahaja. Kalau senang pun sementara dan sekejap. Kalau susah pun sementara dan sekejap. Akhirat pula jauh lebih besar dan kekal buat selama-lamanya.

Kalau senang ertinya mendapat syurga yang merupakan kebahagiaan hakiki yang tidak dapat dibayangkan. Kalau susah pula ertinya neraka yang merupakan seksaan hakiki. Azabnya amat dahsyat yang tidak dapat dibandingkan dengan apa pun. Api neraka bukan macam api lilin. Api lilin yang paling kecil pun tidak upaya siapa pun yang menahan kepanasannya. Sedangkan seringan-ringan api neraka, berpijak atas baranya sahaja sudah mendidih otak di kepala. Kalau memahami hakikat ini janganlah memburu kesenangan yang sedikit di dunia ini, hingga sanggup menderhakai Tuhan. Dan janganlah kerana takutkan kesusahan yang sedikit di dunia ini, hingga sanggup derhaka kepada Tuhan.

Di sinilah perlunya kita rasa takut dan bimbang terhadap Tuhan yang diri kita dalam genggaman~Nya. Kita tidak tahu apa sukatan Tuhan yang bersifat maknawiyah ke atas kita. Semoga dengan kekal rasa takut dan bimbang, maka Tuhan rahmati kita hingga di hari pertemuan dengan~Nya.
  • Ada manusia yang Tuhan beri petunjuk dan pimpinan~Nya. Dia berada dalam kebenaran dan kebaikan dari awal hingga akhir hidupnya.
  • Ada manusia yang di awal hidupnya dalam kesesatan. Manakala di akhir hidupnya Tuhan beri petunjuk dan pimpinan~Nya dan berada dalam kebenaran.
  • Terdapat manusia yang di awal hidupnya dalam kebenaran tetapi di akhir hidupnya dalam kesesatan.
  • Terdapat pula manusia yang dari awal hingga akhir hidupnya dalam kesesatan.
Kita tidak tahu kategori mana yang menimpa nasib kita. Nasib kita belum diketahui. Sanggupkah kita berhadapan dengan Allah SWT di akhirat kelak dalam kesesatan. Sedangkan dunia ini ibarat mimpi saja berbanding akhirat. Sebab itu Allah SWT ulang banyak kali dalam Al Quran dengan maksud, "Dan akhirat itu lebih baik dan kekal." Lebih baik yang Allah SWT istilahkan itu tidak boleh di fahamkan maksudnya menurut bahasa. Lebih baik yang Allah SWT maksudkan itu menurut pengertian~Nya. Kalau lebih baik itu disudut sedapnya rasa makanan, kelazatan di akhirat nanti tidak dapat dibayangkan, malah rasa lazat itu kekal hingga beribu tahun. Hingga kelazatan makanan itu berlapis dan bertindih. Ini belum lagi digabungkan dengan kelazatan dari sumber yang tidak terbatas banyaknya.

Allah, Pencipta segalanya dalam diri kamu dan di sekitar kamu, memiliki kekuasaan yang tak terbatas. Allah menciptakan kita dan memerintahkan kita untuk menghormati~Nya dan berlaku baik seperti yang dituntun dalam Al Qur'an. Yang dituntut oleh Allah dari kita adalah ibadah. Puasa, solat, bersyukur kepada Allah, sabar, dan melakukan amal saleh adalah beberapa bentuk ibadah.

Tetapi sebahagian besar orang, meskipun sedar dengan tanggung jawab mereka, tidak mahu menerimanya. Kerana kesombongan mereka yang parah, mereka merasa sulit untuk tunduk kepada Allah. Mereka tidak mahu mendengarkan perkataan Allah kerana mereka menganggap diri mereka sangat penting. Kerana tidak mahu menerima bahawa Allah telah menciptakan mereka, mereka berani membangkang kepada Allah. Meskipun Allah-lah yang telah memberi mereka hati, telinga, kesihatan, dan pendeknya, segala hal di dunia ini, mereka tidak merasa bersyukur kepada~Nya untuk seluruh kurnia ini.

Tetapi orang-orang ini akan merasa sangat menyesal. Tidak bersyukur dan sombong akan membuat mereka menjalani hidup yang sukar di dunia dan penyesalan yang dalam di akhirat. Tidak bersyukur (kufur) yang mereka tunjukkan di dunia ini akan membawa mereka pada api neraka.

Setiap orang yang tidak mahu merasakan sesal di kemudian hari sehingga masuk neraka, pastilah bersyukur kepada Allah. Allah menginginkan agar kita bersyukur kepada~Nya dan berdoa serta beribadah kepada~Nya, sebagai bentuk syukur atas nikmat yang telah diberikan~Nya untuk kita. Oleh kerana itu, jika kita melihat nikmat yang sempurna dan indah di sekitar kita (yang tidak akan pernah ada dengan sendirinya), kamu harus mengingat Allah dan merasa bersyukur kepada~Nya. Janganlah menjadi orang yang tidak mampu memperhatikan dan menghargai segala nikmat yang diberikan untuk kita.

Dalam Al Qur'an, Allah memerintahkan kita untuk melakukan berbagai ibadah, selain bersyukur kepada Allah. Melakukan solat lima kali sehari, berpuasa pada bulan Ramadhan, membayar zakat, dan menunaikan haji (sekali seumur hidup) jika mampu adalah bentuk ibadah yang diwajibkan oleh Allah atas kita.

Solat lima waktu sehari-semalam dan menjaga solat tersebut sepanjang hidup kita, dalam keluarga mahupun dalam masyarakat membantu kita untuk terus mengingat kelemahan kita sebagai hamba di depan Allah. Ini adalah bentuk ibadah yang ditunaikan pada waktu-waktu tertentu. Allah memberi tahu kita dalam Al Qur'an bahawa bentuk ibadah ini membantu kita untuk menjauhi perbuatan buruk yang tidak disukai oleh Allah.

Berpuasa juga merupakan bentuk ibadah yang diperintahkan dalam Al Qur'an. Selama bulan Ramadhan, Allah mewajibkan agar kita tidak makan dan minum di siang hari. Dengan menunaikan ibadah ini, kita akan menunjukkan kesabaran untuk tidak makan dan minum dalam jangka waktu tertentu.

Membayar zakat, merupakan pemberian sebahagian harta kita kepada orang miskin dan yang memerlukan serta orang lain yang boleh menerimanya. Seperti bentuk ibadah yang lain, menunaikan zakat sangatlah penting kerana menghindari perbuatan jahat dan menunjukkan sikap rela berkorban adalah sifat yang diredhai oleh Allah. Di samping itu, membayar zakat memperbaiki hubungan sesama manusia dan menguatkan jiwa.

Wallahu'alam...

44 comments:

  1. "Dan akhirat itu lebih baik dan kekal."

    Assalamualaikum.

    Mengikut fahaman saya, dunia ini juga adalah baik. Tetapi akhirat lebih baik. Jadi janganlah tolak dunia kerana dimanakah hendak kita bercucuk tanam kalau bukan di dunia ?

    Apakah fahaman saya itu betul Ust ?

    ReplyDelete
  2. --> al-lavendari

    وعليكم السلام ورحة الله

    Ya betul fahaman bang haji tu, dunia ini tidaklah buruk, sebaliknya ia merupa ladang akhirat. Apa yang kita tanam di sini akan kita tuai di sana. Dunia ini adalah jalan menuju berkah yang abadi dan kerana itu ia baik, layak didamba dan dipuji. Yang buruk adalah dengan memperlakukan dunia sehingga ada di kalangan manusia menjadi buta kepada kebenaran dan dikuasai sepenuhnya oleh hasrat, keinginan dan cita-cita mereka kepadanya.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,

    Tazkirah dari tuan sentiasa saya nantikan. Mudah-mudahan saya sentiasa diberikan kekuatan oleh Allah untuk memperbaiki diri. Tazkirah ini menjadi modal buat saya untuk memanjangkan pahala darinya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum wrb wbk.
    subhanallah...
    jazakallah khier...

    ReplyDelete
  5. Assalamu'alaikum Ustaz... Paling takut awal hidup menurut perintah Allah tapi saat akhir menemui kematian jalan sesat yg dipilih. Na'uzubillah Himinzalik

    ReplyDelete
  6. --> ahmad humairi

    وعليكم السلام ورحة الله

    Moga Allah berikan kekuatan kepada kita semua terus dapat berusaha memperbaiki diri.

    Terima kasih kembali

    ReplyDelete
  7. --> aku HIV positif

    وعليكم السلام ورحة الله

    Afwan ya akhi..

    ReplyDelete
  8. --> Kakzakie

    وعليكم السلام ورحة الله

    Sama-sama kita minta kepada Allah Taala jauhi dari kita pada saat akhir menemui kematian jalan sesat yang dipilih...amin

    ReplyDelete
  9. --> Miecyber

    Sungguh azab Allah itu amat pedih..

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum..

    Harap-harap penyudahnya husnul khatimah...Ameen ya Rabb.

    ReplyDelete
  11. --> Ros Illiyyuun

    وعليكم السلام ورحة الله

    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Berjaga-jaga (waspada) di jalan Allah sehari semalam adalah lebih baik daripada berpuasa selama sebulan dengan mendirikan (solat) pada malam harinya. Apabila dia mati, mengalirkan pahala amalannya yang dahulu dilakukannya dan juga rezekinya serta aman dari seksa kubur (fitnah kubur).”

    ReplyDelete
  12. salam ziarah ust

    moga Allah membeirkan hidayah dan taufik kpd kita, insyaALlah

    ReplyDelete
  13. --> Mohamadazhan

    Salam..

    Terima kasih singgah di sini, sentiasa mengharapkan keampunan dari~Nya...

    ReplyDelete
  14. السلم عليكم ورحمة الله

    mampu dan bolehkah diri ini tergolong dlm golongan yg pertama? aduh...soalan yg susah utk dicari jawapannya. semoga Allah mempermudahkan segalanya

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum ustaz...barakallahu laka ^^,

    "inna solatii wa nusuki wa mahyaya wa mamaati lillahi rabbil a'lamaiin"

    moga kita hidup dan mati dalam iman..

    ReplyDelete
  16. salam saudara Abdul Razak..
    moga anda selalu sihat..

    ajal dan maut di tangan Allah
    tiada siapa yang mampu menafsir
    bila kematiannya..moga mati kita semua di dalam iman,,terima kasih
    perkongsian ilmu anda.

    ReplyDelete
  17. nasib kita tidak semestinya selalu baik dan diberi petunjuk
    kecuali jika kita sendiri tidak berusaha untuk
    kearah itu...

    May Allah sentiasa dekatkan diri kita kepada-Nya
    agar tidak sesat lebih jauh lagi.. lagi2 skrg
    dunia semakin hari semakin bergoncang dgn
    ujian tsunami, banjir besar, perang, islam di Hina dan sebagainya...

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum,
    moga Allah beri kita hidayah dan petunjukNya hingga ke akhir hayat....

    ReplyDelete
  19. Tak tahulah IM ini berada dikategori mana di sisi Tuhan. Selalu, bila melihat mak IM yang kini lumpuh sebelah badan, IM cuba mendalami perasaan mak dalam melalui hujung usia sebagai manusia.

    beberapa hari lalu bapa kawan baik IM masa kecil meninggal dunia.

    itu juga menyentuh perasaan IM untuk beberapa hari!

    ReplyDelete
  20. Doakan semoga Allah sentiasa memberi petunjuk dan hidayah buat saya dan keluarga. Ya Ustaz...

    ReplyDelete
  21. --> nahmy

    وعليكم السلام ورحة الله

    Insya Allah, dengan pertolongan Allah dan sentiasa patuh dengan perintah~Nya baik ianya merupakan perintah suruhan ataupun tegahan..

    ReplyDelete
  22. --> CikGu Ma

    وعليكم السلام ورحة الله

    Moga Allah memberkatimu juga..

    Tiada daya dan upayanya melainkan pertolongan Allah SWT, moga kita dianugerahkan kehidupan yang baik sehingga ke akhirnya...amin

    ReplyDelete
  23. --> zulkbo

    Salam saudara..

    Moga saudara sihat juga hendaknya dengan izin~Nya..

    Ya, manusia yang bijak adalah mereka yang sentiasa mengingati mati dan sentiasa bersedia dengan bekalan untuk ke sana..

    ReplyDelete
  24. --> Nur Misnan

    Kita bukanlah maksum seperti Rasul. Kita tidak akan terlepas daripada dosa. Bertaubatlah dan mintalah ampun daripada Allah Azza Wajalla. Sebanyak mana pun dosa kita, Allah akan bersihkan kita jika kita berusaha ke arah kebaikan.

    Pintu yang membawa ke arah kebaikan bermula dari pintu taubat.

    ReplyDelete
  25. --> Norsha

    وعليكم السلام ورحة الله

    Moga Allah memperkenankan doa cikgu...amin

    ReplyDelete
  26. Asalam..
    Datang membaca, semoga kita tidak dikaburi kehidupan dunia. Adapun kita lebihkan amalan ke akhirat. Allah menyukai hambaNya yang berusaha mempertingkatkan taraf hidup tetapi tiodak menyombong diri. Mendaptkan kejayaan dengan jalan yang benar. InsyaAllah hi taala..

    ReplyDelete
  27. Sabda Nabi SAW,
    "Demi ALLAH, sesungguhnya dunia itu lebih hina dalam pandangan
    ALLAH daripada bangkai kambing cacat ini pada pandangan kalian."
    (HR Muslim)

    ReplyDelete
  28. Assalamu'alaikum wrbth..

    Subhanallah! terima kasih duhai sahabat, perkongsian ilmu yg sentiasa membuat setiap hati itu termuhasabah..alhamdulillah

    " Ya ALLAH, Ya Rahman Ya Rahim...jauhkan kami dari tipu daya dunia yang menghalang-halangi kami untuk menuai keindahan-Mu dalam naungan Rahmat dan Redha-Mu..aamiin

    Jazakallah ya syabab, Moga ALLAH kasih dan redha sahabat sentiasa :)

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum saudara abdul razak, semoga saudara dikurnia kesejahteraan dan kasih sayang Allah yang berpanjangan.

    Itulah, kita tak tahu pengakhiran kita nanti macam mana. Sentiasa berdoa moga Allah tidak tarik balik nikmat Iman dan Islam yang Dia dah anugerahkan kat kita. Robbana La Tuzirq Qulubana Ba'da hizhadaitana Wabahlana milladunnka rohmah....

    PS: Alhamdulillah, saya selamat sampai malam semalam. Allah permudahkan segala urusan walaupn mencabar juga sebenarnya berada di sana... terima kasih saudara atas ingatan untuk solat sunat musafir...

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum sdr Abd Razak,

    Semoga Abd Razak diberikan kesihatan yg baik oleh Allah.

    Sentiasa mengharapkan semoga Allah menerima amal ibadat yg kita lakukan.

    ReplyDelete
  31. --> insan_marhaen

    Selagi kita dalam kebaikan sentiasa menjaga perintah Allah dan menjauhi segala larangan~Nya, tanpa ada riak dan syirik kepada~Nya, percayalah kita dalam pimpinan~Nya.

    Buat mak IM, moga dia tabah dalam menghadapi ujian Allah dan mungkin itulah caranya Allah hendak mengangkat segala dosanya dan meninggikan derajatnya

    ReplyDelete
  32. --> ckLah

    Insya Allah cikgu...

    Ya Allah..
    Tuhan yang Memberi Petunjuk dan Hidayah, kurniakan petunjuk dan hidayah~Mu jalan selamat menuju~Mu buat cikgu cKLah serta keluarganya, wahai Tuhan yang Memiliki Hidayah dan Keampunan...amin

    ReplyDelete
  33. --> etuza

    Salam..

    Orang yang bijak adalah orang yang merasai bahawa hidup di dunia ini adalah sementara saja, ia tidak buru dunia siang malam hingga melupakan amal soleh, amal ibadah dan melaksanakan amanah dan tanggungjawabnya sebagai hamba Allah S.W.T. di muka bumi ini.

    Terima kasih cikgu..

    ReplyDelete
  34. --> Cikgu Fasiha

    Terima kasih atas pandangan..

    Hendaknya jangan kita memperlakukan dunia sehingga kita menjadi buta kepada kebenaran dan dikuasai sepenuhnya oleh hasrat, keinginan dan cita-cita kepadanya. Nabi s.a.w. sumber kearifan, pernah ditanya, "Apakah keduniaan itu?" Baginda menjawab, "Apa saja yang membuatmu lalai dan lupa kepada Tuhanmu."

    ReplyDelete
  35. --> - Ukhti iman -

    وعليكم السلام ورحة الله

    Alhamdulillah atas kurniaan Allah kepada saya, sentiasa dapat mengingati diri dan teman-teman yang dikasihi dalam kita melalui jalan selamat menuju~Nya.

    "Ya ALLAH, Ya Rahman Ya Rahim...kau perkenankan permintaan sahabatku ini..aamiin

    Afwan ya syabab, Moga ALLAH kasih dan redha sahabat juga :)

    ReplyDelete
  36. --> Afida Anuar

    وعليكم السلام ورحة الله

    Semoga saudari juga dikurnia kesejahteraan dan kasih sayang Allah yang berpanjangan.

    Kematian dan pengakhiran yang baik sentiasa kita pohonkan kepada Allah SWT dan mengharapkan pertolongan~Nya sentiasa dalam kita beribadah kepada~Nya..

    Terima kasih...

    ReplyDelete
  37. --> Kunang-Kunang

    وعليكم السلام ورحة الله

    Alhamdulillah atas kurniaan kesihatan yang baik, moga kak juga diberikan kesihatan yang baik oleh Allah.

    Sentiasa istiqamah dalam beribadah dan memperbaiki apa yang kurang

    ReplyDelete
  38. asssalamualaikum w.b.t

    dalam idop ini ada orang dapat fokus dengan matlamat idopnya yang berada di penghujung jalan yang lurus, tapi setengahnya mula nampak maya sahaja. tak kurang juga yang nampak terlalu banyak simpang yang menggamit dan ramai pula yang sibuk mengheret apa saja yang ditemui di sepanjang jalan tersebut.

    berbahagialah orang yang dapat menahan dirinya daripada kehendak nafsu yang mengajak kita bersantai-santai sewaktu melewati jalan lurus tadi...

    moga Allah pelihara kita dan menetapkan kita di atas siratal mustaqim

    ReplyDelete
  39. --> cemomoi

    وعليكم السلام ورحة الله

    Manusia boleh berubah dalam sekelip mata saja dengan izin Allah. Hari ini boleh jadi baik, mungkin esok berubah jadi jahat.

    Berdoalah banyak-banyak pada Allah agar dimudahkan jalan kita. Kalau jahat, minta diberi hidayah agar boleh berubah ke arah kebaikan. Kalau baik, minta Allah tetapkan hati supaya boleh istiqamah dan sentiasa berada di jalan yang benar serta menemui penghujung yang baik.

    Wallahu'alam

    ReplyDelete
  40. --> Miecyber

    Mudah-mudahan Allah akhirkan hidup kita dengan husnul khatimah (akhir yang baik)...amin

    ReplyDelete
  41. Minta dijauhkan dari golongan manusia ke 3 dan 4 itu. Nauzubillah...

    ReplyDelete
  42. --> ckLah

    Takut dan bimbang terhadap perkara tu..

    ReplyDelete

السلم عليكم ورحمة الله...:)

Lihatlah sudut-sudut hati kecilmu dengan pandangan yang cermat. Jika engkau mendapati sesuatu yang terpuji, maka pujilah Allah dan teruslah berlalu. Akan tetapi, jika engkau melihat sesuatu yang menjengkelkan, maka ikutilah dengan penilaian dan pemeriksaan yang baik terhadapnya.