Friday, February 11, 2011

Kekasih kita Muhammad s.a.w.


بسم الله الرحمن الرحيم
اَللَّهُّمَ صَلِّي عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلّمِ

Terbitlah purnama kepada kita
Dengan terbitnya tenggelam seluruh bulan lainnya
Rupawan seindah wajahmu tak pernah kami menyaksikannya
Wajah ceria penuh sukacita

Engkau mentari, engkaulah purnama
Engkau cahaya di atas segala cahaya
Engkau pembangkit semangat dan daya
Engkau lentera hati kita

Wahai kekasihku wahai Muhammad junjunganku
Wahai bintang dari Timur dan Barat
Wahai engkau sang pendukung wahai yang terpuji
Wahai imam dua kiblat

Siapa yang sempat melihat wajahmu betapa untungnya
Wahai engkau yang berbudi mulia pada orangtua
Mata airmu yang sejuk dan suci
adalah tempatku mereguk minum di hari kebangkitan nanti

Kami tak pernah melihat unta-unta
dari mana pun asalnya berjalan gembira
kecuali saat mereka menujumu semata
Awan-awan melindungimu
Dan tuan rumah mulia melimpahkan segala
Hadiah kehormatan bagimu saja

Pepohonan mendatangimu menitikkan airmata
merundukkan diri antara dua tanganmu
Dan kijang-kijang yang melesat itu wahai kekasihku
Mereka pun datang untuk perlindunganmu

Bila semua kafilah telah siap sedia
saat keberangkatan telah diumumkan bagi semua
‘Kudekati mereka dengan basah airmata
sembari berkata, “Tunggu sejenak, wahai tuan,
dan kirimkan untukku beberapa surat ini saja..”
Wahai rasa rindu yang tak tertanggungkan

Di tengah tujuan nampak rumah-rumah hunian
Waktunya malam hari dan saat awal subuh sekali
Di puncak gembira semua makhluk di alam raya ini
Untukmu wahai pemuda berdahi rupawan berseri
Cinta mereka bagimu sungguh tak ada yang memadai
Penuh tunggu penuh rindu
dalam kehadiran aura jiwamu
Umat manusia yang ada di mana-mana laksana terpana

Engkaulah penutup seluruh nabi
Dan pada Dia Tuhanmu bersyukur engkau tiada henti
Hamba-hambamu ini wahai Tuhan amat mengharapkan
seluruh rahmatmu berlimpah baginya tanpa henti

Fikiran kami tentang dirimu junjunganku Muhammad
senantiasa luhur dan suci
Wahai pembawa berita gembira wahai pemberi peringatan
bagi umat manusia
Bantu aku ya Allah dan lindungi aku
Wahai yang mampu melindungi seksa api neraka
Wahai yang mampu menolong dan tempat kami berlindung
di saat-saat malapetaka harus ditanggung

Sukacitalah sang hamba yang telah merasakan erti
bahagianya merdeka
dari segala pedih dan cemas atasmu Muhammad kekasih hati
yang cahayanya begitu terang layaknya purnama
bagimu seluruh kebaikan sempurna

Dibanding dirimu tak ada lagi yang lebih suci
Wahai datuk baginda Husain
Bagimu seluruh rahmat Allah semata
terus menerus melimpah sepanjang masa

Wahai engkau yang darjatnya tinggi diangkat
Maafkan segala dosa yang kami buat
dan maafkan segala kesalahan kami
Engkau Pemurah, Pemaaf bagi segala salah
dan segala laku tercela

Engkau yang memaafkan semua dosa
Engkau yang meluruskan jalan kami yang menyimpang
yang mengetahui semua rahsia
Bahkan yang paling dalam dari semua rahsia
Engkau yang menjawab semua doaku

Tuhanku, kasihi semua hambamu ini
melalui jalan kebajikan dan kebaikan
Semoga rahmatMu tercurah bagi Ahmad
rahmat melebihi seluruh baris
yang pernah ditulis

Aku berdoa bagi Muhammad yang selalu dalam bimbingan~Nya
Pemilik wajah cahaya wajah yang berkilau laksana sang surya
Malam hari kelahirannya bagi Islam adalah saat sukacita
saat semua berbangga

Hari itu anak perempuan Wahab
Memperoleh berkah kebesaran tak wanita lain pun
pernah mendapatkan
Dia pun mendatangi kaumnya lebih anggun
bahkan dari Maryam wanita yang perawan selamanya

Masa kelahirannya adalah masa kederhakaan pada puncaknya
dan kelahirannya adalah puncak bencana bagi para penderhaka

Namun dalam suasana kebahagiaan penuh sukacita
Yang berjalan tanpa henti-hentinya
Khabar baik itu datang juga
Telah lahir seorang Muhammad
Peribadi yang selalu berada dalam bimbingan~Nya
dan masa bahagia
Serta yang di atasnya semua bahagia
datanglah pada akhirnya.


Petikan bait-bait syair buku Maulud Barzanji,
Sayyid Ja'far bin Hasan bin Abdul Karim Al-Barzanji

58 comments:

  1. Assalamualaikum saudara abdul razak...moga saudara dilimpah kesihatan dan rahmat dariNya sentiasa...insyaAllah..

    Kekasih junjungan kita yang mulia,
    Yang menerangi alam semesta,
    Memang beruntung para sahabat yang pernah bersua di dunia,
    Kita orang biasa yang tak pernah bersua ni macam mana?
    Adakah kan peroleh syafaat dari baginda?
    Allahu'alam...sama2 kita berusaha,berdoa dan menuju jalan yang Baginda sediakan..


    PS: saya ingatkan karya saudara pada awalnya;)

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikumm Ustaz...

    semoga kita sentiasa sedar bahawa betapa beruntungnya kita mempunyai kekasih bernama Muhammad SAW...

    ReplyDelete
  3. ya...mauludilrasul datang lagi..hari lahir kekasih ALLAH..

    ReplyDelete
  4. Assalamu'alaikum Abd Razak

    Semoga sihat dan sentiasa dalam ramat kasih sayangNYa..

    Selalu kita dengar dalam bahasa Arab,, kini membaca dalam Bahasa kita terasa sungguh syahdu..

    Ya, nabi pembawa rahmat ke seluruh alam.. menahan kesabaran supaya dapat memberikan syafaatnya kepada kita di sana nanti dengan izin Tuhannya Rabbul Jalil.. semoga kita sentiasa menyedari hakikat ini dan sentiasa berazam untuk mengikuti segala ajarannya.. Selawat serta salam buat Nabi kita, keluarga dan para sahabat serta yang istiqamah mengikuti baginda.. amiin

    ReplyDelete
  5. Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia, Muhammad kekasih Allah.

    ReplyDelete
  6. salam mauludurrasur,

    Benarkan kasih berbalas...
    Ayuh berbalas kasih!

    ReplyDelete
  7. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih.


    Assalamualaiku kepada tuan rumah dan sekelian pembaca...


    Alangkah indahnya hidup ini
    Andai dapat kutatap wajahmu
    Kan pasti mengalir air mataku
    Kerna pancaran ketenanganmu

    Alangkah indahnya hidup ini
    Andai dapat kukucup tanganmu
    Moga mengalir keberkatan dalam diriku
    Untuk mengikut jejak langkahmu

    Ya Rasulullah Ya Habiballah
    Tak pernah kutatap wajahmu
    Ya Rasulullah Ya Habiballah
    Kami rindu padamu
    Allahumma Solli Ala Muhammad
    Ya Rabbi Solli Alaihi Wasallim

    Alangkah indahnya hidup ini
    Andai dapat kudakap dirimu
    Tiada kata yang dapat aku ucapkan
    Hanya tuhan saja yang tahu

    Kutahu cintamu kepada umat
    Umati kutahu bimbangnya kau tentang kami
    Syafaatkan kami
    Alangkah indahnya hidup ini
    Andai dapat kutatap wajahmu

    Kan pasti mengalir air mataku
    Kerna pancaran ketenanganmu
    Ya Rasulullah Ya Habiballah
    Terimalah kami sebagai umatmu
    Ya Rasulullah Ya Habiballah
    Kurniakanlah syafaatmu

    ReplyDelete
  8. Salam saudara Abdul Razak..semoga anda di limpahi kesihatan yang baik jua hendaknya..Jangan menggunakan lidah untuk perkataan yang sia-sia. Hendaklah lidah dibasahi dengan selawat lantaran rindu kepada Rasulullah SAW. Sesiapa yang selalu berselawat kerana rindu kepada Rasulullah SAW, barulah Rasulullah SAW akan rindu kepadanya. Sesiapa yang mencintai Rasulullah SAW, maka Rasulullah SAW pun akan cinta kepadanya dan di akhirat baginda akan memberikan syafaat.
    Wallahualam..

    ReplyDelete
  9. mari kita selawat
    ucapkan syukur
    kerana lahirnya seorang
    pepimpin ummah
    yang menjadikan kita
    hari ini...

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum ustaz,

    beruntung mempunyainya kita jadi umatnya

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum

    moga baik2 sahaja...

    bertuah kita mepunyai kekasih seperti baginda kan... moga sifat2 yang terpuji baginda dapat dijadikan pedoman sepanjang hayat... ~

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum

    teringat masa dengo khutbah diceritakan (bukan baca teks) oleh menteri penerangan indon dulu terasa feelingnya bila dia kupas satu-satu sirah nabi sampai kita rasa seolah-olah kita berada bersama ketika itu... sebaik-baiknya dalam mendidik tentang sirah nabi begitu le kalu dapat diterapkan sebab banyak orang hanya bercerita secara sepintas lalu dan kendian menyeru untuk mencintai nabi s.a.w kita. tu yang kata dek orang 'sekadar di bibir sahaja'

    ReplyDelete
  13. Salam Abd Razak,

    Semoga saudara berada dalam kesihatan yang baik.

    Rasulallah s.a.w.adalah contoh teladan yang sebaik-baiknya bagi kita, dalam semua hal, sebab nabi s.a.w. telah berjaya membawa perubahan yang luar biasa dalam semua bidang.

    ReplyDelete
  14. Salam..:)
    MOga ktk sentiasa dilindungiNya dan dirahmatiNya selalu..:)

    Terasa ada rindu di jiwa
    Terasa ada sayu di hati
    Mengenangkan segala pengorbanan
    Baginda...
    Demi Umat tercinta...

    :)

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum ustaz,

    terlalu indah..

    selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum ustaz Abdul razak,subhanallah,saya sudah terlambat untuk meninggalkan jejak di sini.pagi tadi,pukul sepuluh lebih baru sepuluh orang pengkomen ketika sya hendak menjadi pengkomen kesebelas, line internet terputus.

    sungguh nabi mencintai kita
    cuma kita saja yang tak sedarinya
    bait syair gemersik jiwa
    syahdu nian bak lagu cinta
    dan qasidah ini tentunya
    lahir dari jiwa sang penyair...

    Terima kasih sekali lagi,
    kerna sudi meninngalkan komen;
    lantas ianya sangat dihargai,
    kerna ia tanda sokongan tuan.

    January Top Commentors

    ReplyDelete
  17. Semuga kita semua mendapat syafaat Rasullulahh S.A.W..

    Kedai online penjara Rusia

    ReplyDelete
  18. di sekolah jua penuh pengisian maulidur rasul

    ReplyDelete
  19. Sangat mengasyikkan bila mendengar Berjanji ini... lebih2 lagi ada usaha dibuat dalam bahasa kita yang dapat difahami..

    Selawat keatas jujungan kita.. sempena sambutan Maulidurasul..

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum :)

    Sahabatku yang dihormati, semoga sihat2 hendaknya disana..

    Indah sekali bait-bait katanya, tersentuh hati ini..syukran

    Mudah-mudahan dapat mempertahankan kedudukan kita sebagai sebaik-baik umat menurut Al Quran.

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum sdra...

    sungguh inda bait2 puisi memuji junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW ..trime kasih atas titipan ini dan semoga sdra sekeluarga terus sihat dan dirahmati Allah SWT

    ReplyDelete
  22. assalamualaikum kitak...

    apa khabar kitak tek..
    kamek bait jak..

    nang indah syair maulud tok tek..
    mulanya kamek sangka kitak nok karang ya..paduhal syair maulud barzanji..sik ada hal.. :)

    sik lamak g sekolah kamek pun akan ada program utk maulidur rasul juak..moga berjaya lah oowh..

    ReplyDelete
  23. Assalammualikom wtb ya Usataz. Khaifahaluka? Allhamdullah bulan kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. junjugan besar kita sebagai ummat Nabi. Ini yang perlu kita lakukan utk mengigati beliau. Kita juga kerja buat kerja dan tugas yang telah diamanahkan oleh Nabi iaitu DAHWAH manusia kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran. INsyaAllah.

    *Ana baru sahaja ketemu Blog anta. InsyaAllah Ukhwah yg terbina dikekalkan bersama. JazakaAllah

    ReplyDelete
  24. --> Afida Anuar

    وعليكم السلام ورحة الله

    Terima kasih mendoakan saya...semoga kurniaan itu juga dilimpahkan kepada saudari juga..

    Allah SWT telah memuliakan manusia ketika memilih orang yang paling agung di antara mereka yang bermukim di bumi ini. Sungguh kita tidak pernah bersua muka dengannya namun dia (S.A.W.) sangat rindu akan umatnya yang tidak dilihatnya.

    ReplyDelete
  25. --> kakcik

    وعليكم السلام ورحة الله

    Rasulullah s.a.w. pembawa petunjuk dan seluruh alam tersinar dengan cahayanya

    ReplyDelete
  26. --> Kamsiah

    Mengingatkan kita akan perjuangannya supaya kita berada dalam jalan yang sempurna..

    ReplyDelete
  27. --> Werdah

    وعليكم السلام ورحة الله

    Alhamdulillah saya sihat, semoga kakak juga sihat dan sentiasa dalam rahmat kasih sayang~Nya..

    Ya, sungguh syahdu..

    Rasulullah s.a.w. adalah contoh teladan yang sebaik-baiknya bagi kita, dalam semua hal, sebab Nabi s.a.w. telah berjaya membawa perubahan yang luar biasa dalam semua bidang dalam masa yang begitu singkat (hanya 23 tahun).

    “Tiadalah Kami mengutus engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi Rahmat bagi sekalian alam.” (Quran s. al- Anbiya : 107)

    ReplyDelete
  28. --> ashrafi

    Sabda Nabi Muhammad s.a.w. "Sesiapa yang berselawat ke atasku sekali maka Allah akan berselawat ke atasnya 10 kali, menghapuskan kesalahannya dan mengangkatnya 10 kali darjat

    ReplyDelete
  29. --> ahmad humairi

    وعليكم السلام ورحة الله

    Orang yang berakal dan mempunyai hati yang sejahtera, menghargai pemberian dan kasih sayang yang diberikan kepadanya dengan sebaik mungkin dan membalas kasih sayang dengan kasih sayang serta ketaatan yang tidak berbelah bahagi..

    ReplyDelete
  30. --> Rus Si Merah Jambu

    وعليكم السلام ورحة الله

    Cukuplah dikatakan terima kasih atas bait-bait yang indah menghias ruang ini..

    Cinta Rasulullah SAW unggul kerana ia merentasi tempat dan zaman hingga meliputi umatnya yang tidak pernah bersua dengannya mahupun keluarganya atau sahabatnya.

    ReplyDelete
  31. --> zulkbo

    وعليكم السلام ورحة الله

    Semoga sdra juga dilimpahi kesihatan yang baik hendaknya..

    Berkata Jibrail A.S.: "Wahai Rasulullah, barang siapa yang membaca Selawat ke atasmu tiap tiap hari sebanyak sepuluh kali (10x), maka akan saya bimbing tangannya dan akan saya bawa dia melintasi Titian Siratul Mustaqiim seperti kilat menyambar."

    Berkata pula Israfil A.S.: "Mereka yang Berselawat kepadamu akan aku sujud kepada Allah S.W.T. Dan aku tidak akan mengangkat kepalaku
    sehingga Allah S.W.T. mengampuni orang itu."

    ReplyDelete
  32. --> ikan emas

    Alhamdulillah, syukur atas nikmat Islam dikurniakan kepada kita semua.

    Usah melepaskan peluang untuk Berselawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W.

    ReplyDelete
  33. --> Ati Masrif

    وعليكم السلام ورحة الله

    Mudah-mudahan kita menjadi orang-orang kesayangan Allah S.W.T. dan Rasulullaht. Amin

    ReplyDelete
  34. --> ♥ manje ♥

    وعليكم السلام ورحة الله

    Alhamdulillah saya baik-baik sahaja...

    Rasulullah adalah duta Allah SWT bagi menyampaikan mesej kasih sayang, dan Baginda telah pun melaksanakan amanah tersebut dengan sempurna. Kasih sayang itu telah pun diterjemahkan dalam segala perbuatan dan perkataan Baginda.

    ReplyDelete
  35. --> cemomoi

    وعليكم السلام ورحة الله

    Benar apa yang kata, sirah memainkan peranan penting dalam kita menghayati ajaran Islam.

    ReplyDelete
  36. --> Kunang-Kunang

    وعليكم السلام ورحة الله

    Semoga kakak juga berada dalam kesihatan yang baik.

    Terlalu banyak teladan dan contoh ikutan ditunjukkan junjungan besar Nabi Muhammad SAW buat pedoman kita semua. Sesungguhnya kehidupan seorang kita tidak dapat lari daripada menjadikan Rasulullah SAW sebagai model ikutan sepanjang zaman.

    ReplyDelete
  37. --> Pn Kartini

    وعليكم السلام ورحة الله..:)

    Terima kasih kerana sering mendoakan kamek, MOga kitak juak sentiasa dilindungiNya dan dirahmatiNya selalu..:)

    Sungguh rindu itu tidak pernah hilang dan keinginan untuk bertemu dengan Rasulullah sering terpancar dalam hati kita semua..

    Dan..

    Nabi pun pernah berkata, "Saudaraku ialah mereka yang belum pernah melihatku tetapi mereka beriman denganku sebagai Rasulullah dan mereka sangat mencintaiku. Malahan kecintaan mereka kepadaku melebihi cinta mereka kepada anak-anak dan orang tua mereka."

    :)

    ReplyDelete
  38. --> ibuintan

    وعليكم السلام ورحة الله

    Moga selawat yang sering kita lafazkan menjadi syafaat di akhirat kelak..

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum..

    Rindu kat Rasulullah walaupun x pernah bersua dan berada di zamannya...Semoga ALLAH mengurniakan rahmat dan sejahtera ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W yang semulia pesuruhNya serta seluruh ahli keluarga dan sahabat2 baginda... Amin...

    ReplyDelete
  40. --> REPUBLIK N9

    Memang bait-bait syair orang arab..

    ReplyDelete
  41. --> ummu

    وعليكم السلام ورحة الله

    Wajarlah orang yang mencintai Rasulullah s.a.w yang mulia, selalu berusaha dengan sungguh-sungguh untuk mengikuti jejak beliau, bersegerah mewujudkan perintah dan bersegerah menjahui larangan beliau. Betapa banyak kita dapatkan sikap-sikap indah yang tercermin dari perilaku sahabat yang mulia dan jujur dalam mencintai Rasulullah s.a.w.

    Terima kasih kembali..:)

    ReplyDelete
  42. --> Miecyber

    Insya Allah..hendaknya kita sentiasa menghidupkan sunnah Rasulullah s.a.w.

    ReplyDelete
  43. Selamat menyambut Maulidur Rasul...

    ReplyDelete
  44. sejak diurus oleh DAP ( PR )sambutan maulidur rasul di sini lebih meriah berbanding zaman sebelum.

    banyk xtvt agama dan kebajikan...

    ReplyDelete
  45. --> IMANSHAH

    Elok sangat agar pelajar kenal akan segala perjuangan Rasulullah s.a.w.

    ReplyDelete
  46. --> Mohamad

    Indah dan sangat tenteram ketika dibacakan bait syair maulud ni. Takat ni belum pernah lagi diperdengarkan dalam bahasa kita kecuali dalam bentuk tulisan..

    ReplyDelete
  47. --> Arianni

    وعليكم السلام ورحة الله

    Alhamdulillah saya sihat dan didoakan juga sahabat sihat hendaknya di sana..

    Afwan..:)

    Moga kita tetap dalam kebaikan dan sentiasa taat serta patuh kepada perintah Allah dan Rasul..

    ReplyDelete
  48. --> sahromnasrudin

    وعليكم السلام ورحة الله

    Moga sdra sihat juga hendaknya di sana..

    Terima kasih juga kerana tetap ke sini untuk memberi sokongan

    ReplyDelete
  49. --> Adinda Amy Sensei

    وعليكم السلام ورحة الله

    Alhamdulillah kamek bait..
    Harap kitak bait juak

    Sik pandey kamek nak bersyair koh..
    Ngerepak dirik pun pandeylah..

    Bagus juaklah adakan program maulud sak sidak miak kenal sapa Nabi..
    Moga berjaya..

    ReplyDelete
  50. --> zino

    Salam kenal...terima kasih kunjung ke sini

    ReplyDelete
  51. --> مسافر_اسلام

    وعليكم السلام ورحة الله

    Alhamdulillah bikhair

    Nabi s.a.w. memberi jaminan kepada sesiapa yang berada di landasan dakwah dengan penuh keimanan dan kesabaran mendepani cabaran dan halangan.

    Antara jaminan itu ialah neraca timbangan amal kebaikannya akan digandakan di akhirat. Sabda Baginda SAW yang bermaksud: "Barang siapa yang menunjukkan jalan kepada seseorang untuk mendapat hidayah Allah (Islam) adalah baginya pahala seperti mana orang yang menerima (Islam) itu dan mengamalkannya dan tidak akan dikurangi walau sedikit pun dari neraca timbangannya." (Hadis Riwayat Muslim)

    ReplyDelete
  52. --> Cik Shinju

    وعليكم السلام ورحة الله

    Tiada lain pengubat rindu itu dengan kita menghidupkan sunnah Rasulullah s.a.w. sentiasa taat kepada perintah Allah dan menjauhi segala larangan~Nya..

    ReplyDelete
  53. --> ckLah@xiiinam

    Selamat menyambut Maulidur Rasul buat cikgu juga...

    ReplyDelete
  54. --> Insan Marhaen

    Oh ya ker! Alhamdulillah bagus juga tu...moga berterusan

    ReplyDelete
  55. --> مسافر_اسلام

    Alhamdulillah afwan..

    ReplyDelete

السلم عليكم ورحمة الله...:)

Lihatlah sudut-sudut hati kecilmu dengan pandangan yang cermat. Jika engkau mendapati sesuatu yang terpuji, maka pujilah Allah dan teruslah berlalu. Akan tetapi, jika engkau melihat sesuatu yang menjengkelkan, maka ikutilah dengan penilaian dan pemeriksaan yang baik terhadapnya.