Monday, May 30, 2011

Pilihan yang benar


بسم الله الرحمن الرحيم

“Janganlah kalian berguru atau bersahabat dengan orang yang tidak membangkitkan dirimu dan menunjukkan kepada Allah, baik keadaan rohani (haal) maupun kata-katanya. Ketika kalian berbuat buruk, ia memberitahu kalau perbuatan itu baik bagi kalian, kerana sesungguhnya kalian telah bergabung pada orang yang lebih buruk daripada diri kalian.”

Orang yang tidak membangkitkan dirimu, tingkah laku rohani maupun ucapannya yang bisa menunjukkan kepada Allah adalah orang yang sesungguhnya belum menempati posisi hakikat, belum mampu menghilangkan hasratnya dari sesama makhluk, bahkan dia lebih rela pada kepentingan dirinya.

Walaupun orang tersebut sangat luas pengetahuannya, sangat banyak ibadahnya, sangat dalam pemikirannya, sungguh orang yang demikian biasanya sangat menaruh kepercayaan kepada ikhtiar amalnya, dan memuji dirinya sendiri.

Sebaliknya orang yang bisa membangkitkan diri kalian, tindakan, tingkah laku jiwa maupun ucapannya menunjukkan diri kalian kepada Allah, adalah orang yang mampu menghilangkan pengantungannya terhadap sesama makhluk, sementara qalbunya penuh dengan Musyahadah terhadap hakikat Ilahiyah. Bahkan seandainya kalian memandang sejenak pun, kalian menjumpainya sangat sibuk dengan kepentingan Allah, bersama Allah, dan ketika ia bicara seluruh ucapannya sentiasa menuju satu titik simpul: Allah.

Sulthanul Auliya’ Syeikh Abul Hasan asy-Syadzily mengatakan, “Janganlah kalian berguru atau bergabung pada orang yang mementingkan dirinya dibanding diri kalian, kerana itu bisa tercela. Dan juga orang yang mementingkan dirimu dibanding dirinya, kerana hal itu tidak kekal.

Sufyan Astsaury berkata : "Siapa yang bergaul dengan orang banyak harus mengikuti mereka, dan siapa mengikuti mereka harus bermuka-muka pada mereka, dan siapa yang bermuka-muka kepada mereka, maka binasa seperti mereka pula."

Sahl bin Abdullah berkata : "Berhati-hatilah (jangan) berkawan dengan tiga jenis manusia iaitu Pemerintah yang kejam, Ahli quraa' yang bermuka-muka dan Orang Tasawuf yang bodoh tentang hakikat tasawuf."

Ali bin Abi Thalib r.a. berkata : "Sejahat-jahat teman yang memaksa engkau bermuka-muka dan memaksa engkau minta maaf atau selalu mencari alasan."

Bergabunglah pada orang yang apabila menyebut sesuatu senantiasa menuju kepada Allah. Dan Allah mencukupi orang itu ketika orang itu ada, begitu juga Allah menggantikannya ketika orang itu tidak ada. Ucapannya adalah Cahaya Qalbu, dan Musyahadahnya adalah kunci-kunci keghaiban rahasia…”

Untuk mencari panutan, pemimpin atau bahkan sahabat dekat orang yang benar-benar tingkah laku dan ucapannya senantiasa menjurus kepada Allah saat ini memang sukar. Kerana di tengah-tengah pergumulan zaman yang gila ini, para tokoh ummat, para pemimpin Islam, para Ulama dan Kyai semakin payah yang mementingkan ummat untuk menuju kepada Allah. Mereka malah sebaliknya saling bergelora untuk mementingkan dirinya sendiri, mementingkan sanak keluarganya, mementingkan perutnya.

[Al-Hikam - Imam Ibnu Athaillah Askandari]

Hidupkanlah hati dan fikiranmu dengan menerima dan memperhatikan nasihat. Jadikanlah kesolehan sebagai penolong untuk menghilangkan keinginan-keinginan nafsumu yang tidak terkendali. Binalah budi pekertimu dengan pertolongan keyakinan yang tulus pada agama dan Allah.

Wallahu'alam

36 comments:

  1. Assalamualaikum..:)

    Sememangnya sahabat yang sebaik2..sentiasa mengajak ke jalan keredhaanNya..
    :)

    Thanks kitak ...
    Semoga sentiasa dirahmati dan dilindungiNya..Amin
    :)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum sdra...

    trime kasih atas peringatan ini..semoga sdra terus menulis artikel sebegini sebagai memperingatkan kami semua

    ReplyDelete
  3. --> Pn Kartini

    وعليكم السلام ورحة الله..:)

    Kebersamaan dan persahabatan di jalan Allah~lah yang akan menyinarkan kehidupan kita di dunia ini dan ia juga akan mengiringi kita pada kebahagiaan di akhirat..:)

    Afwan kitak ...:)
    Semoga kitak juak sentiasa dirahmati dan dilindungiNya..Amin

    ReplyDelete
  4. --> sahromnasrudin

    وعليكم السلام ورحة الله..:)

    Terima kasih kembali saudara dan moga Allah sentiasa memberi kekuatan buat kita semua dalam kita beribadah kepada~Nya seharian..amin

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum...
    Kata Dr Aidh Abdullah Al Qarni, dalam bukunya yang menjadi kesukaan saya, La Tahzan; "...kita boleh berkawan dengan sesiapa sahaja kecuali seorang yang pendengki dan bermuka-muka...."

    ReplyDelete
  6. --> ckLah

    وعليكم السلام ورحة الله..:)

    Ya benar apa yang dia bicarakan, mereka yang bermuka-muka itu adalah bersikap lain di depan, lain di belakang, manis di mulut, pahit di hati.

    Sabda Nabi Muhammad S.A.W. yang bermaksudnya: "Kamu akan dapati di antara manusia yang paling jahat ialah orang yang mempunyai dua wajah. Dia datang kepada satu golongan dengan satu wajah dan pergi kepada golongan lain dengan wajah lain.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum saudara abdul razak. Didoakan saudara sentiasa sihat sejahtera di sana...

    Allahuakbar, nampaknya saya masih lagi seorang kawan yang cacat, yang buruk.. saudara. Saya tak mampu nak tegur secara direct sahabat2 saya yang sentiasa melambatkan solat..... cuma baru-baru ni, kami ambil inisiatif tampal info2 di dinding surau berkaitan dengan akibat melambat-lambatkan solat jika tiada keuzuran... moga Allah buka pintu hati mereka tuk solat di awal waktu..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Ustaz,

    terima kasih kerana ustaz antara sahabat yang sering memberi ingatan kepada saya (khasnya) yang selalu lalai dan alpa dalam mengerjakan kebaikan

    selamat bercuti Ustaz..

    ReplyDelete
  9. salam saudara Abdul Razak..
    moga saudara sihat hendaknya..
    perkongsian yang berguna..terima kasih..

    ReplyDelete
  10. --> Afida Anuar

    وعليكم السلام ورحة الله

    Didoakan juga semoga saudari sentiasa sihat sejahtera di sana...

    Memang sukar untuk menegur secara direct, namun ada kaedah lain yang boleh diusahakan seperti mengajak sekali kawan itu solat pada awal waktunya. Atau berbincang secara ilmiah. Mudah-mudahan ia dapat membantu.

    Allahu'alam

    ReplyDelete
  11. --> ibuintan

    وعليكم السلام ورحة الله

    Terima kasih juga buat ibuintan kerana sudi ke sini. Allah jua yang membuka hati, memberi hidayah dan kekuatan buat ibuintan untuk menerima nasihat dan ilmu yang saya kongsikan di sini.

    Selamat bercuti cikgu!

    ReplyDelete
  12. --> zulkbo

    وعليكم السلام ورحة الله

    Moga saudara sihat juga hendaknya...terima kasih kembali saudara..

    ReplyDelete
  13. Assalammualaikom wtb ya Ustaz. Khaifahluka. Allhamdullah dapat lagi ana ke blog tuan. Semoga apa yang tuan usahakan menyebarkan ilmu di rahmati Allah.

    Syukran berkongsi ilmu bersama. Mencari kawan itu penting, memilih kawan itu yang utama. Semoga di maya ini banyak memberi tarbiah yang sempurna. InsyaAllah

    ReplyDelete
  14. --> مسافر_اسلام

    وعليكم السلام ورحة الله

    Allhamdullah ana sihat. Terima kasih mendoakan ana. Nasihat-nasihat sahabat ibarat siraman air di tanah yang tandus.

    ReplyDelete
  15. Assalamualikum..
    Alhamdulillah terimaksih sentiasa berkongsi ilmu yg bermanafaat dan sgt baik buat pedoman bersama...mudah2an kita sentiasa dikelilingi sahabat yg membawa kearah kebaikan.

    ReplyDelete
  16. --> nyanyisunyi

    وعليكم السلام ورحة الله

    Alhamdulillah syukur atas nikmat Allah, sentiasa kita berada dalam kebaikan dan dikurniakan orang di sekeliling kita yang sering memberi nasihat dan pengajaran..

    ReplyDelete
  17. Assalamu'alaikum wbt,

    Alhamdulillah atas ilmu yang sampaikan.

    " Pandanglah sahabat hanya utk mencari kebaikan dan mengutip ilmu darinya dan Pandanglah diri sendiri untuk meneliti (menyemak) segala kekurangan dan kelemahan yang lebih menuntut kita memperbaikinya."

    Wallahu'alam.

    Semoga kebaikan yang dicurah menjadikan sahabat semakin hampir kepada-Nya..ameen

    barakallahu fiik
    syukran :-)

    ReplyDelete
  18. --> halawah al-iman

    وعليكم السلام ورحة الله

    Moga Allah limpahkan kebaikan ilmu yang banyak buat kita semua dan tercurahlah segala kekuatan dalam diri kita untuk taat kepada~Nya.

    Terima kasih sahabat, mendoakan saya...syukran :)

    Barakallahu fiik..:)

    ReplyDelete
  19. Salam ya ustad,
    terima kasih atas perkongsian ini....entri2 tn selalu menginsafkan saya...sahabat yg baik akan selalu mengingatkan kita, bersedia menerima kekurangan kita dan menutupi keaiban kita....sukar sebenarnya mencari sahabat yang benar2 ikhlas bersahabat dengan kita....

    ReplyDelete
  20. insyaAllah, moga saya di temukan kawan2 yag mampu membawa saya kembali menuju Tuhan. dan moga2 saya juga boleh berbuat sebegitu..

    ^__^

    ReplyDelete
  21. --> Norsha

    وعليكم السلام ورحة الله

    Terima kasih kembali, cikgu!

    Pesan Al-Imam Asy-Syahid Hasan al-Banna,

    "Jadilah seperti pohon mempelam, walaupun dibaling batu, tetapi masih memberikan buah yang manis kepada kita".

    ReplyDelete
  22. --> Mutiara Bernilai

    Begitulah harapan kita semua, punya kawan-kawan yang menjadikan diri mereka sebagai seorang sahabat yang sejati, mereka akan membalas persahabatan tersebut dengan baik.


    ^__^

    ReplyDelete
  23. mohon petunjuk dariNYA supaya kita semua sentiasa membuat pilihan yg benar..

    ReplyDelete
  24. Assalamu'alaikum Abd Razak

    Semoga sentiasa beroleh kesejahteraan dan dalam redha Allah SWT.

    Rasanya membuat keputusan untuk memilih itu merupakan satu ujian buat kita kan. Kita kena bersungguh-sungguh untuk mengenal pasti mana satu yang baik dan mana satu yang perlu ditolak. Semoga kita berjaya dengan ujian ini. Dengan memohon pertolongan Allah juga.

    ReplyDelete
  25. --> Cik SHiNJU

    Moga Allah kurniakan petunjuk terbaik buat kita semua dan dapat membuat pilihan yang benar..

    ReplyDelete
  26. --> werdah

    وعليكم السلام ورحة الله

    Semoga kakak juga sentiasa beroleh kesejahteraan dan dalam redha Allah SWT.

    Hasan al-Bashri rahimahullah dalam hal ini mengatakan, “Seorang teman yang jika engkau temui akan mengingatkanmu akan kewajibanmu terhadap Allah itu lebih baik bagimu dari seorang teman yang selalu memberimu segenggam dinar.” Beliau juga mengatakan, “Seorang mukmin adalah cermin bagi saudaranya yang lain."

    Dengan berpandukan kata-kata Ulama' terdahulu seperti Hasan Al-Basri, memudahkan kita untuk membuat pilihan. Semuanya atas pertolongan Allah jua.

    ReplyDelete
  27. Salam.. Setuju kmk ngan pendapat ktk.. Banyak dak para ulama nektok dipinggirkan dan ada juak sidaknya lebih mementingkan keperluan masing2.. Mun sekda internet nektok nang sah2 la kenak bulak oleh tivi perdana jak2...

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum :)

    Semoga sentiasa dilimpahkan rahmat serta kasih sayangNya..

    Terima kasih ya sahabat atas peringatan dan nasihat.
    Tiada hadiah yang lebih berharga daripada nasihat yang baik :)

    ReplyDelete
  29. Salam ustaz, PANUTAN tu apa ye

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum,

    berguru dengan pak kiyai dan seumpamanya membawa kita menuju kepada Allah. Mohon pada Allah juga agar kita tidak mudah dipesongkan.

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum.
    walaupun pepatah melayu mengatakan; berkawan biar seribu...
    sebenarnya bukan mudah untuk mendapatkan kawan yang ikhlas dan saling membantu dalam menegakkan kebenaran dan agama Allah. Ramai kawan hanya ketika senang dan mencari keuntungan dengan menikam kawan dari belakang.

    nyak kaban munuh kaban...

    TQ atas perkongsian.

    ReplyDelete
  32. --> AmirFX

    Salam Mir

    Nang menar kata kitak teguran dan pendapat ulama udah sik diduli leh sidak pemimpin ngan urang biasa gik. Hidup dalam zaman nektok nang cukup mencabar..

    ReplyDelete
  33. --> Arianni

    وعليكم السلام ورحة الله

    Semoga sahabat juga sentiasa dilimpahkan rahmat serta kasih sayang~Nya..

    Terima kasih kembali ya sahabat..:)

    ReplyDelete
  34. --> IMANSHAH

    Salam..:)

    PANUTAN tu ertinya teladan atau contoh

    ReplyDelete
  35. ahmad humairi

    وعليكم السلام ورحة الله

    Kita kena berhati-hati apabila berguru kerana bimbang ada yang membawa kepada kemusnahan. Moga Allah membimbing kita semua ke arah dan jalan yang benar.

    ReplyDelete
  36. --> Admin P@P

    وعليكم السلام ورحة الله

    Benar apa yang cikgu bicarakan. Bukannya senang nak cari kawan yang baik. Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik.

    Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baiknya.

    Syukran cikgu..:)

    ReplyDelete

السلم عليكم ورحمة الله...:)

Lihatlah sudut-sudut hati kecilmu dengan pandangan yang cermat. Jika engkau mendapati sesuatu yang terpuji, maka pujilah Allah dan teruslah berlalu. Akan tetapi, jika engkau melihat sesuatu yang menjengkelkan, maka ikutilah dengan penilaian dan pemeriksaan yang baik terhadapnya.